Du kan välja att öppna fondkonto direkt hos oss, investera i våra fonder via din bank eller låta våra fonder vara en del av ditt pensionssparande genom PPM. Som direktkund hos Simplicity får du tillgång till den personliga service som ett litet bolag kan ge dig. Du har dessutom möjlighet att via personlig inloggning följa värdeutvecklingen för ditt eget, din familjs eller ditt företags fondinnehav hos oss.

Välkommen som andelsägare i våra fonder!

Öppna fonddepå hos Simplicity – Tre enkla steg!

Att investera i våra fonder är väldigt enkelt. Väljer du att öppna ett fondkonto direkt hos oss på Simplicity får du tillgång till den personliga service som bara ett litet fondbolag kan ge dig. Utöver en personligare kontakt kring dina placeringar erbjuder vi dessutom en personlig inloggning direkt på Simplicity.se. Med hjälp av den personliga inloggningen kan du följa värdeutvecklingen för ditt eget, din familjs eller ditt företags fondinnehav hos oss. I slutet av varje månad utkommer en månadsrapportering över aktuella marknadshändelser i stort samt mer specifika kommentarer kring händelser som berör de marknader du kan investera på med hjälp av våra fonder.

Är du redan andelsägare och vill investera ytterligare i Simplicitys fonder?
Sätt in önskat kapital på respektive fonds bankgironummer med ditt kundnummer (personnr/orgnr) som referens. Det är viktigt att du som investerar tar del av aktuella fondbestämmelser samt riskinformation om fonderna innan andelsköp.


Fyll i och signera blanketten Öppna fonddepå
Välj om du önskar öppna fonddepå som privatperson eller juridisk person. Ladda ned och fyll i och signera blanketter eller kontakta oss så skickar vi den per post.


Bekräftelse på registrering
När vi tagit emot din anmälan och registrerat dig som ny kund hos oss på Simplicity skickar vi en bekräftelse via e-post (under kontorstid) alternativt via brev. Inloggingsuppgifter bifogas till Mina Sidor i samband med att bekräftelsen av andelsköp registrerats. För mer information, se punkt 3.


Överför pengar till fonder
Så fort du erhållit din bekräftelse att depån är skapad går det bra att köpa fondandelar genom att föra över pengar till respektive fonds BankGiro-nummer. Glöm inte att ange personnummer/organisationsnummer vid överföringen. Köpet genomförs samma bankdag förutsatt att pengar är överförda till fondens konto innan fondens stopptid. I annat fall köps fondandelar följande bankdag. Bekräftelse på andelsköpet tillsammans med inloggningsuppgifter skickas i normalfallet ut samma eftermiddag.

Fondernas bankgironummer

Simplicity Sverige 769-5166
Simplicity Småbolag Sverige 5147-7115
Simplicity Norden 5457-2839
Simplicity Europa 5467-7307
Simplicity Afrika 5863-8453
Simplicity Småbolag Global 5068-6666
Simplicity Kina 639-1106
Simplicity Indien 5089-2215
Simplicity Företagsobligationer 768-7718
Simplicity Global Corp Bond 128-1757
Simplicity Likviditet 5972-6141

Stopptider för våra fonder

Simplicity Sverige 14.00
Simplicity Småbolag Sverige 14.00
Simplicity Norden 14.00
Simplicity Europa 14.00
Simplicity Afrika 14.00
Simplicity Småbolag Global 08.00
Simplicity Kina 08.00
Simplicity Indien 10.00
Simplicity Företagsobligationer 14.00
Simplicity Global Corp Bond 14.00
Simplicity Likviditet 14.00

Investera via din bank eller fondtorg

Vi förstår att det är smidigt att samla alla sina investeringar, konton och lån på ett och samma ställe. Därför finner du våra fonder hos nästan samtliga svenska banker och investeringsplattformar. För en komplett lista med banker och plattformar, vänligen se längst ned på denna sida. Vår månadsrapportering ingår av tekniska skäl inte per automatik om du investerar via din bank, men om du kontaktar vår kundservice på kundservice@simplicity.se så ordnar vi självklart det.



Investera via Premiepensionssystemet

Samtliga fonder finns tillgängliga via Premiepensionssystemet. Om du är intresserad av att köpa eller byta till våra fonder i premiepensionssystemet görs det genom Pensionsmyndigheten. De hanterar all informationsutgivning samt administrerar köp och försäljning av andelar. Pensionsmyndigheten nås enklast via deras hemsida (www.pensionsmyndigheten.se) eller per telefon 0771-776 776. Via Pensionsmyndighetens App ”Byt Fonder” kan du enkelt köpa och sälja andelar i Simplicity´s fonder.

Sparar du redan till pensionen genom våra fonder, men saknar vår månatliga lägesrapport? Kontakta kundservice@simplicity.se så hjälper vi till!

 

Våra aktiefonder inom PPM

Sverige 290304
Småbolag Sverige 908509
Norden 484980
Europa 188300
Afrika 534099
Småbolag Global 908509
Kina 660290
Indien 722983

Våra räntefonder inom PPM

Företagsobligationer 832717
Global Corporate Bond 934711
Likviditet 418699

Köp/Byt/Sälj andelar i fonder

Nedan finns kort beskrivet hur du går tillväga för att genomföra transaktioner i våra fonder. Nedan beskrivning gäller endast dig som redan är andelsregistrerad och har en fonddepå direkt hos Simplicity. Äger du andelar via din bank eller fondtorg, vänligen kontakta din rådgivare.

Som andelsägare direkt via Simplicity har du möjlighet att följa dina innehavs värdeutveckling via Mina Sidor. Kontakta vår kundservice på kundservice@simplicity.se alternativt 0340 – 21 95 00 för mer information.

Köp

1. Sätt in önskat kapital på respektive fonds bankgironummer med ditt kundnummer (personnr/orgnr) som referens. Det är viktigt att du tar del av aktuella fondbestämmelser samt riskinformation innan andelsköp.

Byt

1. Skicka ett email där det framgår vilket fondbyte du önskar göra till kundservice@simplicity.se eller använd blanketten Inlösen/Byte av fond.

2. Fondbytet sker samma dag förutsatt att vi fått in ordern innan fondens stopptid. Samma stopptider som vid köp och sälj av andelar gäller vid byte av fond.

3. Bekräftelse på byte. När fondbytet är genomfört skickar vi ut bekräftelser på transaktionerna via valt distributionssätt.

Sälj

1. Skriv ut inlösenblanketten eller kontakta oss så skickar vi den per post. Fyll i och underteckna den. Det går även bra att maila en egen säljorder. Säljordern skall innehålla information så som ditt namn, personnummer/organisationsnummer, vilken/vilka fonder du önskar sälja samt hur många andelar eller belopp.

2. Säljorder som har inkommit före respektive fonds stopptid genomförs samma dag. Avräkningsnotan skickas sedan ut via E-mail eller post under eftermiddagen.

3. Utbetalning sker till det bankkonto som angavs på anmälan när du blev kund. Om du vill att utbetalningen ska ske till ett annat bankkontonummer, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig. Likviden betalas ut inom två bankdagar.

Övrig information

Blanketter kan postas portofritt, faxas eller skickas via email inscannad. Det är viktigt att vi får din underskrift.

Adress: Frisvar, Simplicity AB, 432 10 Varberg
Faxnummer: 0340-21 95 09
Email: kundservice@simplicity.se

Legal information

Innan du investerar i någon av våra fonder är det viktigt att du tar del av fondbestämmelser, legal information, samt riskinformation.
Att investera i fonder är alltid förenat med risk, och värdet på investerat kapital kan både öka och minska.

För ytterligare information om klagomålshantering, kontaktpersoner samt legal information, vänligen klicka på länken nedan.

Legal information

Copyright Simplicity AB 2017